Alla skolor har förbättringskapacitet!
Men vi behöver skapa strukturer och odla kulturer som leder till ökat lärande för alla. För att lyckas med förbättringsarbete i skolan krävs ett ”inifrån” perspektiv och att vi gräver där vi står. All statistik och rapporter som vi producerar måste bli redskap för utveckling. För att åstadkomma det behöver vi analysera dem med utgångspunkt i de faktorer som leder till att elevernas kunskaper verkligen ökar. En framgångsfaktor är att involvera all personal i analysen och utveckla det kollegiala lärandet så att det blir kollektivt dvs resulterar i gemensamma handlingsmönster.
Det är viktigt att tänka snabbt för att visa handlingskraft och samtidigt tänka långsamt för att kunna vara långsiktig och inse att normer tar tid att förändra.
Utvecklingsarbetet gynnas av externt stöd som, förutom att bidra med nya perspektiv, kan agera pådrivare om arbetet stannar av och bromskloss om analysen blir för grund. Vi kan hjälpa er att ta fram en verksamhetsanalys, synliggöra er förbättringspotential, leda workshops och stödja nyckelpersoner så att utvecklingsarbetet håller rätt kurs.