Media framställer ofta skolor som dysfunktionella, där ingen vill vara och där resultaten sjunker. Politikerna svarar med att tillsätta en utredning.
Jag tror faktiskt inte att vi behöver fler utredningar eller råd från självutnämnda experter!

Det finns en ganska stor samsyn om hur skolor behöver arbeta för att skapa goda förutsättningar för elever och lärare och det bästa av allt, vi som jobbar i skolan har kompetensen själva! Alla som arbetar i skolan kan förstås inte allting men om vi ökar kontakterna mellan skolor i hela Sverige så sprids engagemang, kunskaper och beprövade erfarenheter. Vi behöver varandra, både inom samma yrkeskategori och mellan olika kategorier av personal. Tillsammans kommer vi att kunna att forma de vägar som gör att eleverna kan utvecklas så långt de bara kan. Att samarbeta inom skolan är förstås primärt men vi behöver också kontinuerlig inspiration utifrån. Genom att nätverka mer, inte minst digitalt, kommer vi kunna sprida beprövade erfarenheter och fungerande metoder. Hej pedagogik vill sprida nätverkande och verka för att skolor ska kunna “låna” kompetenser av varandra under perioder för att hjälpa till att utveckla och stärka professionen på plats. Olika former av arbetscirkulation, utbytesmöjligheter och anställningssamverkan mellan skolor kommer att förbättra resultat och likvärdighet. Det tror inte bara vi utan även utredningen “en likvärdig skola“ (2020)

Jag har arbetat inom skolan i närmare tjugo år, först som lärare och sedan som rektor och verksamhetschef. Oavsett roll har har min drivkraft alltid varit att skapa den "“bästa skolan”. Framgångsfaktorer, enligt mig, är ett engagerat ledarskap på alla nivåer, systematiskt kvalitetsarbete men framför allt en organisation som främjar samarbete. Alla skolor har olika förutsättningar när det kommer till elevunderlag, personal och ekonomiska resurser men alla elever har rätt till en bra utbildning. Att inte klara av skolan gör det svårt att komma vidare i livet och leder till stort lidande för individen och stora kostnader för samhället. Det borde därför vara självklart att fler bidrar med att sprida kompetens och stötta skolor som har mer utmanande förutsättningar.
CV